Vigeland parken og David Icke har så mye til felles at vi har laget en film og sendt den til David sammen med en invitasjon til reptilparken i Oslo.
På broen kan du spekulere i all evighet. Det er også verdt å nevne, frykten for “de som kommer fra himmelen” som gjennspeiles i skrekk og gru i ansiktene til statuene til tross for “livslysten” frognerparken mener å se. Rett vedsiden av den første pillaren på høyre side når du kommer inn parken, står en mor og kaster sitt barn rett opp i rettning mot reptilen, som om hun er så redd for å bli spist at hun vil heller offre sitt barn. På den andre siden av parken, langt borte til høyre, står en svær statu med en barnefamilie sammen med besteforeldre voktet av 2 menn som på en måte beskytter dem fra ondskapen som foregår i parken. Gå ikke inn der…Men vær ikke redde kjære saueflokk, Armin er her for å redde dere!
Det sentrale tema er mennesket, tidløst nakent, i alle aldre og i typiske relasjoner og emosjoner for de forskjellige faser av livet. De enkelte motivene veksler mellom realistiske og symbolske. Men symbolbruken knytter seg oftest til treet, dragen/øglen og sirkelen og er av universell karakter. Kretsløpsideen er bestemmende for rekkefølgen av skulpturene på fontenen og sirkeltrappen. Bare Monolitten med sin vertikale reisning og himmelstrebende figurer bryter ut av det jordbundne kretsløpet. Det ligger nær å se en sammenheng med Vigelands store relieff Oppstandelsen fra 1900.Wikipedia har dette å si om bruken av drager/øgler:
In the early 20th century sculpture of the Norwegian artist Gustav Vigeland, inspired by Medieval art, dragons are a frequent theme--as symbols of sin but also as a nature force, fighting against man.Så nei min paranoide venn, Vigeland brukte motiver som inspirerte han opp i gjennom årene, kun fordi han fant de interessante og representative for menneskets følelsesliv og sosiale samspill.
La derfor Vigelandsparken stå til beundring for oss som ikke ser busemenn og konspirasjoner i hver minste lille flik av samfunnet.
Riv ned parken sier jeg, eller la den stå der som et varselstegn til det onde samfunn.(via NS)